Сьогодні
нікого не здивуєш комп’ютером вдома. Водночас, із глобальною
комп’ютеризацією з’явилися також негативні наслідки цього процесу, який
впливає на соціально-психологічне здоров’я дітей і підлітків.
Найпоширенішим з них є явище комп’ютерної залежності.">
Сьогодні
нікого не здивуєш комп’ютером вдома. Водночас, із глобальною
комп’ютеризацією з’явилися також негативні наслідки цього процесу, який
впливає на соціально-психологічне здоров’я дітей і підлітків.
Найпоширенішим з них є явище комп’ютерної залежності.
Термін
«комп’ютерна залежність» з’явився порівняно недавно: в 1990 році і
класифікується психологами як різновид емоційної «наркоманії»
спричиненої технічними засобами. Головний зміст цієї залежності в тому,
що комп’ютер починає керувати людиною. З часом для залежного підлітка
стає важливим не результат гри, а процес, у якому втрачається контроль
над часом.
Батьки мають виявляти проникливість, аби помітити перші ознаки комп’ютерної залежності: — пропуски шкільних занять через комп’ютерну гру вдома або відвідування комп’ютерного клубу; — просиджування біля комп’ютера у нічний час; — приймання їжі під час комп’ютерної гри; — асоціювання себе з героями комп’ютерних ігор; — відсутність інших захоплень, крім комп’ютерних ігор; — віддавання переваги комп’ютерним іграм, а не спілкуванню; — дитина не уявляє, чим себе зайняти, коли комп’ютер зламався; — конфлікти з батьками та їх шантажування у відповідь на заборону проводити час за комп’ютером. —
Досвід показує, що комп’ютерно-залежних найбільше серед підлітків. Адже
це період формування цінностей, світогляду, розширення соціальних
контактів, а ще період багатьох особистісних труднощів. І часто замість
подолання цих труднощів дитина поринає у комп’ютерну гру. Там у грі їй
добре: вона сильна, смілива, озброєна, успішна… Але час, проведений за
грою, не робить її сильнішою і успішнішою в реальному житті, тому,
повертаючись із віртуального світу в реальний, вона відчуває
дискомфорт, слабкість і беззахисність. І тому їй неодмінно хочеться
повернутися туди, де вона — переможець. «Помилки», які підліток не може
виправити в житті з такою ж легкістю, як у грі, викликають у нього
різні легкі психічні відхилення в емоційному плані — від агресії до
депресії, від повного протиставлення себе світу до замкненості в собі.
Головною
причиною виникнення комп’ютерної залежності у дітей психологи вважають
недостатнє спілкування і взаєморозуміння з батьками, однолітками і
значущими людьми. Небезпечно те, що комп’ютер спочатку компенсує
спілкування з близькими людьми, а потім вони стають «незначущими» в
житті підлітка.
Вважається, що комп’ютерна залежність може
бути обумовлена і схильністю до інших видів залежності батьків дитини
(алкогольної, наркотичної тощо), що може передаватися на генетичному
рівні і нерідко призводить до порушень закону залежним підлітком.
Батькам
для профілактики комп’ютерної залежності варто дотримуватись деяких
порад: привчати дитину правильно ставитись до комп’ютера, як до
технічного пристрою, за допомогою якого можна отримати знання і
навички, а не як засобу отримання емоцій, розробити правила
використання комп’ютера і слідкувати за їх дотриманням: слідкувати за
змістом і характером комп’ютерних ігор, обмежити час проведення за
комп’ютером. Та все ж найкращий профілактичний засіб на шляху до
будь-якої залежності — це батьківська любов, щира турбота і повага до
своїх дітей, і це варто пам’ятати всім.
ТАЇСІЯ ЧЕРНЯВСЬКА, психолог Олександрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
Знайшов в тексті помилку?Будь-ласка виділи її та натисни Ctrl+Enter