Основа майбутньої особистості закладається у
ранньому віці. Знання та вміння, набуті в дитинстві, - це коріння. Чим воно
міцніше, тим впевненіше почувається людина в житті. Саме тому триває постійний
пошук шляхів творчого зростання дітей з урахуванням їхніх індивідуальних
особливостей та можливостей зростати здоровими, вільними та щасливими.
Реформа дошкільної освіти, яка відбувається
сьогодні, ставить перед нами дедалі складніші й масштабніші завдання щодо
вдосконалення змісту, підвищення якості, розгортання, розвитку та оновлення
дошкільної освіти. Для виконання цих завдань потрібна насамперед розвинена
мережа суспільного дошкільного виховання. І ні для кого не секрет, наскільки
непростою є ця справа в умовах села.
Сьогодні можемо говорити про певні успіхи в
розвитку дошкільної мережі в районі. На даний час працює 9 дошкільних
навчальних закладів, що знаходяться у комунальній власності сільських та
селищних рад у таких населених пунктах: Олександрівка, Красносілля, Михайлівка,
Елизаветградківка, Івангород, Родниківка, Розумівка, Стара Осота, дитячий садок,
який належить сільськогосподарському господарству у селі Красносілка, 10 груп
короткотривалого перебування для дітей старшого дошкільного віку при місцевих
загальноосвітніх школах сіл Бовтишка, Вищі Верещаки, Голикове, Несваткове,
Підлісне, Соснівка, Триліси, Цвітне, Буквар, Кримки. В 2007 році розпорядженням
голови Олександрівської селищної ради №110 від 27 листопада 2007 року в зв’язку
зі збільшенням чисельності дітей, бажаючих відвідувати дитячі садки, відкрито
ще одну дошкільну групу в Олександрівському дошкільному навчальному закладі№3.
Навчально-виховну роботу з дітьми дошкільного
віку здійснюють 60 педагогічних працівників, 12 з них мають вищу освіту, 48-середню спеціальну.
Звання „Вихователь-методист” мають 3 особи, спеціалістів вищої категорії-2, нагороджених знаком
„Відмінник освіти України” два педагоги, 1 працівник удостоєний нагрудного
знака ”Софія Русова.”
556 дітей дошкільного віку
здобувають обов’язкову дошкільну освіту згідно Закону України „Про
дошкільну освіту” ( 45% від загальної кількості дітей 3-6 років, які проживають
в районі : місто - 54%,село – 38%). Суспільним дошкільним вихованням охоплено
дітей 5-ти річного віку на 73%, ( по
місту -70%, по селу – 76%.).Фінансування дошкільних навчальних закладів
здійснюється сільськими та селищними радами, груп короткотривалого перебування,
які діють при загальноосвітніх школах, в основному, відділом освіти.
Відділ освіти співпрацює
з сільськими головами та селищними головами. Завдяки такій співпраці в
Олександрівських дошкільних навчальних закладах №3№6 з січня 2008 року на повну
ставку працюють психологи та логопеди. Відкриття ставок цих спеціалістів дає
змогу покращити роботу з навчання дітей правильної звукової вимови, забезпечити
психологічний мікроклімат для виховання та навчання дітей, роботи з батьками.
Удосконалення професійної
майстерності вихователів, розвитку їх творчого потенціалу було визначено
проблемним питанням роботи на 2007-2008
навчальний рік. Всі форми методичної роботи були спрямовані на стимуляцію пошуку, творчої активності
працівників. Заняття підготовлені та проведені вихователями Дудніковою
Валентиною Сергіївною, Менюк Ольгою Миколаївною, Зіноватною Марією Дмитрівною,
Таран Оленою Миколаївною, Федоренко Людмилою Петрівною, музичним керівником
Лавріненко Валентиною Петрівною здійснювались на належному професійному рівні. Вихователі
використовували проблемно-пошукові ситуації, поєднували вербальні, наочні і
практичні методи, організовували
діяльність малюків з урахуванням
їхніх ініціатив та бажань.
Колективи дошкільних
закладів Красносільського, Михайлівського, Єлизаветградківського активно
втілюють в практику роботи педагогічну спадщину В.О. Сухомлинського щодо
морально-етичного виховання, розумового виховання, розвитку творчості, мовлення
малюків.
Працівники Михайлівського
дошкільного навчального закладу вже декілька років втілюють та працюють за ідеями
видатного педагога Софії Русової, вивчаючи її спадщину, плануючи роботу з
дітьми за її принципами, допомагають колегам з інших закладів.
Варто відзначити, що за 2007-2008
навчальний рік значно покращилось харчування в Олександрівських дошкільних
навчальних закладах №3,№6, Михайлівському, Красносільському, Родниківському,
Староосотському дошкільних навчальних закладах. Аналіз виконання норм
харчування дітей у дошкільних навчальних закладах за 2007 рік свідчить про те,
що в порівнянні з 2006 роком
використання таких продуктів, як м’ясо, олія, цукор, вершкове масло,
картопля доведено до норми, в меню з’явились такі продукти, як сир
кисломолочний, твердий, риба. Здійснюється систематичний контроль за
харчуванням дітей, дотриманням санітарно – гігієнічних вимог під час придбання
продуктів харчування та приготування готової продукції. Харчування дітей
здійснюється за рахунок батьківської плати та коштів, які виділяються
Михайлівською, Староосотською, Красносільською, Родниківською сільськими та
Олександрівською селищною радими. Однак,
Іваногородський, Єлизаветградківський, Розумівський дошкільні навчальні заклади
харчування дітей здійснюють тільки за
рахунок батьківської плати, що є порушенням ст..35 Закону України “Про
дошкільну освіту”.
Продовжується робота по
зміцненню матеріальної бази працюючих дошкільних навчальних закладів за рахунок
бюджетних коштів та коштів благодійників. Староосотською сільською радою в 2007
році виділено 3тис.грн. на виготовлення документації по переведенню вугільної котельні на опалення
природним газом і 40 тис. - на 2008 рік для ремонту опалення. В Родниківському
дошкільному навчальному закладі проведений ремонт приміщення, яке не використовувалось,
оформлена кімната народознавства, фізкультурний куточок.
На фінансування
дошкільних навчальних закладів: в 2007 році було затрачено 1864062,79 грн., на
2008 рік заплановано -2271000 грн.
Мережа дошкільних
навчальних закладів району, в основному, відповідає потребам населення. Але
існують проблеми, що потребують першочергового вирішення.
За даними дитячої
консультації Олександрівської центральної лікарні в селі Бірки проживає 80
дітей 2001 -2007 років народження, дошкільний навчальний заклад призупинив свою
діяльність ще в 1999 році і до цього часу не вирішено питання його відкриття.
Частина батьків підвозять своїх дітей в Олександрівські дошкільні навчальні
заклади. Відкрити дошкільну групу в Бірківській загальноосвітній школі немає
можливості. Отже, 71% дітей села Бірки позбавлені можливості здобути якісну
дошкільну освіту.
Тривалий час не працює
дошкільний навчальний заклад в селі Ставидла,
згідно акту інвентаризації від 27 листопада 2007 року приміщення дитячого
садка ДП ДГ ”Ставидлянське” переведено в
приміщення товарного складу в зв’язку з
тим, що колишнє приміщення не придатне для
використання за призначенням. Дітей дошкільного віку в селі проживає 26
осіб і їх потрібно підготувати до навчання в школі..
В селі Ясеновому дітей
2001 -2007 років народження 13 осіб, дошкільний навчальний заклад не працює. На
даний час 2 дітей відвідують Михайлівський дошкільний навчальний заклад.
Районною програмою розвитку дошкільної освіти на 2003 -2007 роки було
передбачено відкриття посади соціального педагога для роботи з дітьми. На жаль,
це питання не знайшло позитивного вирішення.
В Красносілківському
дошкільному навчальному закладі за списком 10 дітей ( проживає в селі 40 осіб
2001 -2007 року народження), відвідування становить 8 -5 осіб, штат складається із завідуючої, вихователя (їхня заробітна плата
не відповідає вимогам Єдиної тарифної сітки), кочегара.
Продукти харчування
отримують в господарстві, але набір продуктів та норми харчування не
відповідають вимогам. Це є порушенням Закону України„Про дошкільну освіту”,
Постанови Кабінету Міністрів України” Про затвердження норм харчування у
навчальних та оздоровчих закладах” №1591 від 22.11.2004 року, Порядку
організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах, затвердженого
наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки
України від 01.06.2005 року №242/329.
Педагогічні працівники цього
закладу не мають змоги підвищувати свій професійний рівень, шляхом проходження
курсової перепідготовки, відповідно не
атестуються, не відвідують районні методичні заходи, а значить їх
методичний та фаховий рівень бажає бути кращим.
Необхідно терміново
вирішити питання узаконення роботи груп
короткотривалого перебування при загальноосвітніх школах. Варто нагадати, що ці
групи були створені в 2001 році. На той час це було єдине правильне рішення,
щоб забезпечити підготовку сільських дітей до навчання в школі, тому що в
сільській місцевості дошкільні навчальні заклади не функціонували, внаслідок
браку фінансування. Створення таких груп
– ідея відділу освіти, яка була втілена в практику роботи розпорядженням голови
районної державної адміністрації. Передбачалось, що їх фінансування візьмуть на
себе сільські ради, але, як зазначалось вище, тільки деякі сільські ради це
роблять. В даний час режим роботи цих груп (6 годин) не задовольняє потреби
батьків, з дітьми працює тільки вихователь, що є порушенням Закону України ”Про
охорону праці”. Дані питання піднімалося у доповіді начальника відділу освіти в
минулому році. Районною програмою розвитку дошкільної освіти на 2003 -2007 роки
було передбачено створення навчально – виховних комплексів “загальноосвітня
школа – дошкільний навчальний заклад” на базі тих шкіл, де працюють групи.
Однак цей пункт програми залишився не реалізованим і на сьогодні питання
створення навчально – виховних комплексів залишається відкритим. Ця форма
забезпечення розвитку суспільної дошкільної освіти є раціональною, економною в
тих населених пунктах, де немає достатньої кількості дітей та інших умов, щоб
повноцінно працював дошкільний заклад.
Головною метою методичної роботи з педагогічними кадрами в цьому
навчальному році передбачено підвищення ефективності педагогічного процесу в
дошкільних навчальних закладах шляхом забезпечення органічних зв’язків в
ланцюжку: „Дитина-педагог-батьки”. |