Пенсійна реформа Незадовільний стан пенсійної системи в Україні свідчить про необхідність проведення пенсійної реформи, обговорення якої зараз проводиться серед населення країни. Метою проведення пенсійної реформи є забезпечення справедливої системи розподілу пенсійних коштів, створення для людей можливості накопичувати максимальний розмір пенсії, виходячи із власних доходів, стабілізувати пенсійну систему та гарантувати виплати пенсій на довгострокову перспективу, стабілізувати фінансовий стан державного бюджету, ліквідувати надмірний розрив у розмірах пенсій із солідарної системи. Основною метою пенсійної реформи є забезпечення достойного рівня життя громадянам, які протягом свого трудового життя сплачували пенсійні внески, не приховуючи своїх трудових доходів. Необхідність проведення даної реформи обумовлюється певними чинниками, зокрема, демографічною ситуацією в країні. Так, Україна відноситься до держав із старіючим населенням, що обумовлює систематичне погіршення співвідношення між громадянами працездатного і непрацездатного віку, що призводить до навантаження на солідарну систему пенсійного забезпечення. Довідково: В Україні 13,7 мільйона пенсіонерів. Зараз на 88 пенсіонерів припадає 100 осіб, що сплачують пенсійні внески, а в 2025 р. 1 працюючий утримуватиме 1 пенсіонера. У 2050 р. вже буде 125 пенсіонерів на 100 працюючих. В Україні, як і в усьому світі, продовжуються процеси старіння населення, при цьому пенсійний вік у нас – один із найнижчих у світі. Економічна ситуація в країні також змушує проведення такої реформи, зокрема, незбалансований бюджет Пенсійного фонду. У 2010 році дефіцит коштів Пенсійного фонду України складає 26,6 млрд. грн. Покриття дефіциту коштів передбачено за рахунок коштів Державного бюджету України. Постала необхідність збалансувати доходи і видатки Пенсійного фонду. Якщо нічого не змінювати, дефіцит пенсійної системи зростатиме, почнуться затримки з виплатами пенсій, що остаточно розбалансує солідарну пенсійну систему. Для вирішення цієї проблеми необхідно або зменшувати розміри пенсій громадян, або збільшувати пенсійний вік. На даний час підготовлено законопроект пенсійної реформи, основними принципами якої визначено наступні етапи. Підвищити пенсійний вік для жінок: - пропонується розпочати десятирічний етап збільшення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років на 6 місяців кожного року; - як компенсатор, на період підвищення віку пенсія жінок буде збільшуватися на 2,5 % за кожні півроку. За десять років розмір пенсії може зрости максимально на 25 відсотків. Пропонується удосконалити порядок призначення, перерахунку пенсій: - підвищити мінімально необхідний страховий стаж для одержання пенсії за віком з 5 до 15 років; - для новопризначених пенсій підвищити нормативну тривалість страхового стажу для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі для жінок з 20 до 30 років та для чоловіків з 25 до 35 років; - для призначення пенсії брати розмір середньої заробітної плати по Україні за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, а перерахунок пенсії проводити із середньої заробітної плати, з якої призначено (перераховано) пенсію; - проводити перерахунки пенсій працюючим пенсіонерам, які отримують пенсію за вислугу років, тільки після досягнення пенсійного віку; - для обчислення пенсії передбачається враховувати заробітну плату лише за даними системи персоніфікованого обліку. Це дасть можливість позбавити майбутніх пенсіонерів пошуку старих архівів та ліквідованих підприємств. В той же час передбачається залишити старий порядок для тих, хто за період з 2000 року не набув достатнього страхового стажу. Пропонується проектом: Для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. У разі коли страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року незалежно від перерв та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. При цьому передбачається зберегти нині існуючі правила „оптимізації” заробітку і навіть деяким чином розширити їх. Пропонується проектом: За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключається період до 60 календарних місяців страхового стажу підряд за умови, що зазначений період становить не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. Додатково за бажанням особи можуть бути виключені періоди строкової військової служби, навчання, догляду за інвалідом І групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, непрацюючої матері за малолітніми дітьми, але не довше, ніж до досягнення кожною дитиною трирічного віку, за період з 1 липня 2000 року до 1 січня 2005 року, а також періоди, коли особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до пунктів 8, 13 і 14 статті 11 цього Закону. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, період, за який враховується заробітна плата, не може бути меншим ніж 60 календарних місяців. Для працівників бюджетної сфери (вчителі, лікарі, працівники культури): - На сьогоднішній день працівники бюджетної сфери (працівники освіти, охорони здоров’я, культури) мають право на призначення пенсії за вислугу років за наявності вислуги від 25 до 30 років, незалежно від віку. В той же час через низький розмір заробітної плати (а відповідно і пенсії) переважна більшість таких працівників сьогодні продовжує працювати і після досягнення загальновстановленого пенсійного віку та отримують пенсію і заробітну плату одночасно. Зважаючи на такі обставини, передбачається підвищити престижність роботи працівників бюджетної сфери шляхом виплати їм одноразової грошової допомоги при виході на пенсію як державним службовцям у розмірі 10 призначених місячних пенсій; Всі запропоновані зміни для працівників бюджетної сфери жодним чином не стосуються вже призначених пенсій. Пенсії, що були призначені до набрання чинності законопроектом виплачуватимуться у тих саме розмірах, без будь-яких змін. Крім того, законопроектом збережено право на пенсію за вислугу років, тобто за наявності від 25 до 30 років спеціального стажу призначається пенсія незалежно від віку. Врегулювання пенсійного забезпечення державних службовців: - обмежити максимальний розмір пенсії на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (на сьогодні це 9000 тис. гривень (750,00 х 12); Згідно із Конституцією України (стаття 22) при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Зважаючи на це, пенсії, що були призначені до набрання чинності законом, виплачуватимуться у розмірах, які не можуть бути нижче від вже встановлених. У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують встановлений максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищуватись у випадках, передбачених законодавством, до того часу коли їх розмір відповідатиме максимальному. - для обчислення пенсії зменшити з 90 до 80 відсотків заробітну плату держслужбовців, яка є базою для призначення цих пенсій; - достроково (за півтора року) призначена пенсія державним службовцям, депутатам, прокурорам, суддям буде виплачуватися лише непрацюючим пенсіонерам; - на період роботи замість спеціальних пенсій, проводити виплату трудових пенсій в розмірах, визначених за нормами Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”; - призначати "спеціальні" пенсії особам, які мають право на пенсію зі зниженням пенсійного віку (чорнобильці, шахтарі), лише при досягненні загальновстановленого пенсійного віку, а до цього часу в розмірі – визначеному за нормами Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”; - підвищити з 2013 року пенсійний вік для чоловіків-державних службовців до 62 років. Цей вік буде граничним, інститут продовження перебування на державній службі буде скасовано. Довідково: для осіб, що раніше отримали погодження на продовження перебування на державній службі до 65 років, погодження будуть чинними, вони обійматимуть свої посади до натягнення цього віку. Для військовослужбовців: - період перебування на військовій службі буде збільшено з 20 до 25 календарних років, - строк служби буде визначатися лише у календарному обчисленні, пільгові (для окремих категорій військових) коефіцієнти будуть застосовуватися лише при визначенні вислуги років. - при виході на пенсію і подальшому працевлаштуванні на цивільну роботу колишній військовослужбовець буде отримувати свою пенсію. Разом з тим, на час роботи та одержання зарплати пенсія таких працюючих пенсіонерів індексуватися не буде. - допомога військовослужбовцям при виході на пенсію буде виплачуватися у раніше встановлених розмірах. Очікуваними результатами пенсійної реформи є: - гарантування стовідсоткової виплати пенсій зараз і в майбутньому. - встановлення соціально справедливої системи пенсійного забезпечення. - підвищення престижності роботи працівників бюджетної сфери. - стабілізація та покращення стану державних фінансів. - детінізація економіки. - забезпечення економічного зростання та добробуту українців. Начальник відділу з питань нагляду за правильністю призначення та виплати пенсій О. Загинайко |